Tervetuloa!

maanantai 10. toukokuuta 2010

Terveisiä Pariisin keväästä

Pala Louvren museota ja Jarlin de Tuileries-puistoa

Pariisin reissupostaus on antanut odottaa, sillä on ollut niin vaikeata ryhmitellä matkan antia. Kuvia kun tuli otettua reilu 1000 eli voitte päätellä siitä miten paljon on siellä nähtävää!! Pienen postauken matkasta saatte, mutta kunnon matkakertomukseen ei ole nyt paukkuja.

Säät suosivat meitä ja matka oli muutenkin odotusten mukainen. Tuhkapilvien häilyttyä pääsimme matkaan ja lento suoraan Roissy Charles de Gaullen lentökentälle kesti noin kolme tuntia. Sieltä etsimme RER-junan jolla matkasimme Gare du Nordiin ja samalla lipulla vaihdoimme vielä metroon, joka vei hotellimme kulmalle. Hotellimme piti olla ihan metron naapurissa ja helposti löydettävissä, mutta heti meille selveni se tosiasia, että Pariisi ei olekkaan mikään pikkukaupunki. Onneksi meillä oli jo hommattuna iso kaupunkikartta, josta löytyi ne pienimmätkin kujat. Kätevintä Pariisiissa on matkata pidemmät matkat metroilla, joiden systeemi on looginen ja niitä voi vaihdella 1,5 tunnin ajan samalla lipulla. Me menimme yleensä aamulla metrolla suunnitelmaamme kaupunginosaan ja illalla palattiin hotellille taas metrolla. Päivät sitten käveltiin eri paikoissa... ja paljon! Eli hyvät kengät olivat kyllä ehdottomat.

Omaan lähimetroomme mentiin tästä alas. Ihailin mennen tullen tuota turkoosia skootteria ja
viimeisen kerran kun lähdimme metrolla oli paikalla viimeinkin myös menopelin herttainen vanha
omistajapapparainen nojailemassa kulkupelinsa satulaan.

Kiersimme suosituimmat nähtävyydet läpi, sillä matkamme Pariisiin oli ensimmäinen. Tutuiksi tulivat mm. Tour Eiffel, Riemukaari, Notre-Dame, Musee du Louvre, Champs-Elysees, Sacre-Coeur, Operan ostoskeskukset sekä monet korttelit, puistot, kuppilat ja kahvilat...

Pariisi on täynnä kulttuuria. Katseltavaa  riittää.

Eiffelin tornista oli huikeat näkymät

Riemukaarelta maisemia puolestaan pääsi nauttimaan 387 askeleen jälkeen

Taloissa oli kauniita yksityiskohtia.

Reissuun mahtui myös mm. mielenkiintoisilla antiikkimarkkinoilla käynti. Siitä ja parista suosikkipaikasta lisää vielä myöhemmin.

Tuire kirjoitti...

Voi ihanuutta!
Pitäsi päästä Pariisiin.

Kauankohan se tuhkapilvi uhkaa lentoja? Mälsää varata matkaa jos ei sitten pääsekään.

Onneksi te pääsitte.

Lisay kirjoitti...

Ihania kuvia Pariisista!
Naista kuvista tulee heti matkakuume,viimeisesta Pariisin matkasta on vierahtanyt aivan liian kauan.
Ihana olisi kayda siella miehen kanssa kaksin,silla lapset ei jaksa kierrella kaupungin nahtavyyksissa.

Teija kirjoitti...

Minä haluan pariisiin kanssa, tuli ihan hirvee matkakuume! Niin tutun näkösiä valokuvia, paitsi huomattavasti vihreempää. (Itse oltiin syysaikaan.) Ehkä ensi keväänä? Joo, rakas kiltti mieheni, mennäänkö!!

Mimmimamma kirjoitti...

Oi Pariisi... se on kyllä maailman viehättävin kaupunkin! Olin siellä 16 vuotiaana,mutta eihän sen ikäisenä osannut oikealla tavalla nauttia sinne pääsystä. Joten joskus haaveissa mennä uudestaan. Ja sitä katseltavaahan riittäis tuolla vaikka 100 matkakerralle.

Aurinkoista ja lämpöistä viikkoa!:)

Nina kirjoitti...

Olen päättänyt käydä siellä joka vuosi..nyt jo kaksi kertaa onnistuen ja juu PAKKO päästä lokakuussa..ihania kuvia.

Ulla-Kristiina kirjoitti...

Ihania tuttuja paikkoja.
Kirjoita niistä antiikkimarkkinoista, sillä olemme menossa kesällä Pariisiin pariksi viikoksi.

Mukavaa viikkoa sinulle!

Merja K kirjoitti...

Rakastan Pariisia, se on ehdoton lempikaupunkini!! Ihania kuvia :)

Miia kirjoitti...

Me käytiin muutama vuosi sitten Pariisissa ja kyllä tykkäsin... Tosin nyt jos mentäisiin, niin katselisin varmasti kaupunkia ihan erilaisin silmin ja etsisin kirpputoreja ja antiikkimarkkinoita. Silloin vain kierreltiin päänähtävyyksiä ja kauppoja. Hassua, eilen tuli blogisi jostain mieleeni, ja mietinkin, että mitäköhän sinne kuuluu, kun et ollut postannut pitkään aikaan.

Parolan asema kirjoitti...

Upea reissu tosiaan näyttää olleen, niin kaunis kaupunki, tuonne pitää kyllä päästä! Innolla odottelen lisäkertomusta :)

Outi kirjoitti...

Kauniita kuvia! Sitä ei pysty kuvittelemaankaan kuinka ihana paikka tuo Pariisi voi olla.

jansku kirjoitti...

Oi miten kauniita kuvia!Tässähän tulee oikein matkakuume.
Ensi kertaa vierailulla kauniissa blogissasi! :)

Ansku kirjoitti...

Ihana postaus, kiitos Pariisin-tuulahduksesta!

Hanna kirjoitti...

Ihania kuvia, Pariisi on kyllä tosi kiva. Eiffel-torniin en ole koskaan uskaltautunut, upeat näkymät sieltä näköjään olisi.

JOHANNA kirjoitti...

Voi! Aivan alkoi tehdä mieli takaisin pariisiin kun näitä sun kuvia katseli vaikka sieltä juuri kolmisen viikkoa sitten tultiin! :)

Ihana kaupunki! Samat nähtävyydet kans kierrettiin ja antiikkimarkkinoilla/kirpputorilla koluttiin! :) Ja jaloissa kyllä tuntui se kävelymäärä...:D

Ainosofia kirjoitti...

Vau, te pääsitte sentää reissuun.
Ihania kuvia!
Me ei päästy kun juuri pahimman tuhkapilven aikaan olis ollut lähtö ja matka peruuntui.

Kerran olen siellä ollut ja upea kaupunki kertakaikkiaan.

Odottelen myös postaustasi niiltä markkinoilta johon en päässytkään ...

Nora kirjoitti...

Voi, teillä oli varmasti ihana matka!
Me olimme häämatkalla Pariisissa (melkein 13 vuotta sitten) ja siitä asti olen halunnut sinne uudestaan. Ehkä vielä jonain päivänä...

Inka kirjoitti...

Voi ihana! Pariisi on aina Pariisi <3

Niina kirjoitti...

Voi herranen aika ! Minä myös tahtoisin Pariisiin ja romantikko kun olen, miehen kanssa kaksin ... ooh lala, siinäpä seuraava säästökohde ;)